Website counter

петак, 12. фебруар 2010.

Merenje performansi hotelskog poslovanja - REVPAR i GOPPAR

Autor teksta:
Bojan Popivoda
Savath Hospitality Management

U prošlosti se najčešće, rezultat hotelskog poslovanja merio stepenom popunjenosti kapaciteta.
Nešto kasnije, u obzir se uzimao i indikator ADR (Average Daily Rate) – prosečno ostvarena dnevna cena sobe.
Nakon toga, sa pojavom Revenue Management pristupa, kao najznačajniji indikator posmatra se REVPAR (Revenue Per Available Room) – prihod po raspoloživoj sobi.
U današnje vreme, ključna reč je GOPPAR! U čemu je prednost ovog indikatora ključnih performansi poslovanja u odnosu na REVPAR?
Najpre, razjasnimo definicije oba navedena indikatora:
REVPAR = (Rooms) Revenue / (per) Available Rooms, ili,
REVPAR = ADR (average daily rate) x Occupancy %
i,
GOPPAR = GOP (gross operating profit) / (per) Available Rooms
Osnovna razlika između ova dva indikatora je što GOPPAR uključuje i operativne troškove poslovanja. Konkretno, REVPAR podrazumeva isključivo odnos ukupnih prihoda (od prodaje soba) i ukupnog broja raspoloživih soba, pa se prilikom upoređivanja poslovanja više hotela, vrlo lako može steći pogrešan zaključak.
Primer:
Pred nama je zadatak da uporedimo uspešnost poslovanja dva hotela A i B koji raspolažu sa po 100 soba. Ukupan broj raspoloživih soba u oba hotela je 100 x 365(dana) = 36.500.
Hotel A ima godišnju popunjenost od 65% (23.725 prodatih soba) a Hotel B, popunjenost od 50% (18.250 prodatih soba).
ADR u Hotelu A je 100 EUR a u Hotelu B je 125 EUR.
Ukupan prihod od prodaje soba (Rooms Revenue) u Hotelu A iznosi 2.372.500 EUR a u Hotelu B - 2.281.250 EUR.
Izračunajmo sada REVPAR za oba hotela:
REVPAR Hotel A = 2.372.500 EUR / 36.500 = 65 EUR
REVPAR Hotel B = 2.281.250 EUR / 36.500 = 62,5 EUR
Posmatrano na osnovu REVPAR indikatora, Hotel A je uspešnije poslovao jer je ostvario prihod po raspoloživoj sobi veći za 2,5 EUR u odnosu na Hotel B.
Međutim, pretpostavimo da ukupni godišnji fiksni troškovi u oba hotela iznose po 800.000 EUR.
Takođe, neka varijabilni trošak za svaku prodatu sobu u oba hotela iznosi 30 EUR po sobi.
Ukupni varijabilni troškovi za navedene hotele iznose:
Hotel A – 23.725 (prodatih soba) x 30 EUR = 711.750 EUR
Hotel B – 18.250 (prodatih soba) x 30 EUR = 547.500 EUR

U tom slučaju GOP (Gross Operating Profit) za navedene hotele iznosi:
GOP (Hotel A) = 2.372.500 EUR (Ukupni prihodi) - 800.000 EUR (fiksni troškovi) - 711.750 EUR (varijabilni troškovi) = 860.750 EUR
GOP (Hotel B) = 2.281.250 EUR (Ukupni prihodi) - 800.000 EUR (fiksni troškovi) - 547.500 EUR (varijabilni troškovi) = 933.750 EUR

Konačno, možemo izračunati GOPPAR za oba hotela:
GOPPAR (Hotel A) = 860.750 EUR (GOP) / 36.500 = 23,6 EUR
GOPPAR (Hotel B) = 933.750 EUR (GOP) / 36.500 = 25,6 EUR
Iz priloženog se jednostavno može zaključiti da je profit po raspoloživoj sobi u poslovanju Hotela B veći nego profit koji ostvaruje Hotel A.
Ako se osvrnemo na početak teksta, jasno je da isključivo prema ostvarenom profitu treba meriti performanse poslovanja. Isto tako zaključujemo da je prosto posmatranje popunjenosti i ukupnog prihoda, nedovoljno za realnu ocenu rezultata poslovanja hotela.

Нема коментара:

Постави коментар